Loading...

#PENIPUAN MAYA ~ Nenek terpedaya 'romance scam', rugi hampir RM30,000

#PENIPUAN MAYA ~ Nenek terpedaya 'romance scam', rugi hampir RM30,000 - Hallo sahabat JAGAD LELEMBUT, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul #PENIPUAN MAYA ~ Nenek terpedaya 'romance scam', rugi hampir RM30,000, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel DUKUN SAKTI, Artikel GENDERUWO, Artikel HANTU, Artikel KUNTILANAK, Artikel POCONG, Artikel TEMPAT ANGKER, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Loading...
Judul : #PENIPUAN MAYA ~ Nenek terpedaya 'romance scam', rugi hampir RM30,000
link : #PENIPUAN MAYA ~ Nenek terpedaya 'romance scam', rugi hampir RM30,000

Baca juga


#PENIPUAN MAYA ~ Nenek terpedaya 'romance scam', rugi hampir RM30,000

SUBANG JAYA - Gara-gara terpedaya dengan kata-kata seorang rakan maya yang dikenali menerusi laman sosial, seorang nenek berusia 80 tahun dari Subang Mewah dekat sini kerugian hampir RM30,000 ditipu sindiket 'romance scam'.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Mohammad Azlin Sadari berkata, mangsa yang kesunyian selepas kematian suami sejak setahun lalu mendakwa berkenalan dengan suspek yang memperkenalkan dirinya sebagai warga United Kingdom.

Menurutnya, suri rumah itu dan suspek berhubung menerusi laman sosial dan aplikasi WhatsApp sejak Oktober tahun lalu sebelum suspek menyatakan hasrat berkunjung ke negara ini untuk bertemunya.

Bagaimanapun ketika tarikh dijanjikan, suspek tiba-tiba menghubungi mangsa dan memberitahu dia ditahan di Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) kerana membawa matawang asing berjumlah AS$600,000.

Mangsa bertambah percaya dengan kata-kata suspek selepas menerima panggilan daripada seorang lelaki yang mengaku kononnya seorang pegawai imigresen.

Lelaki terbabit meminta mangsa membuat pembayaran secara berperingkat untuk melepas kenalan mayanya itu.

Mangsa tidak mengetahui panggilan itu didalangi suspek dengan melakukan penyamaran.

“Ketika panggilan pertama dibuat, pegawai imigresen palsu itu meminta mangsa memasukkan wang berjumlah RM7,000 bagi melepaskan rakan mayanya. Mangsa menuruti arahan dan memasukkan wang diminta ke dalam satu akaun bank milik seorang wanita.

“Mangsa kemudian memasukkan wang tunai sebanyak RM12,400 selepas menerima panggilan kedua daripada ‘pegawai imigresen yang mendakwa rakannya itu mempunyai masalah dengan pihak berkuasa,” katanya suspek meyakinkan mangsa dia akan membayar kembali wang terbabit.

Beberapa hari selepas itu, mangsa menerima satu lagi panggilan yang memintanya membuat bayaran sebanyak RM8,000 sebagai insurans melepaskan rakan mayanya dari tahanan imigresen.

“Mangsa meminta tempoh untuk buat bayaran tersebut dan merujuk perkara tersebut kepada peguamnya.

“Mangsa akhirnya menyedari ditipu sindiket terbabit selepas memasukkan wang ke dalam akaun bank diminta dan mendapati kenalannya menghilangkan diri serta gagal dihubungi lagi.

Mohammad Azlin berkata, pihaknya masih meneruskan siasatan dan memburu suspek yang terlibat.

Kes disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan.[SH]

Masukkan emel anda disini untuk melanggan terus posting terbaru kami ke emel anda:


Ditaja oleh FeedBurner


Demikianlah Artikel #PENIPUAN MAYA ~ Nenek terpedaya 'romance scam', rugi hampir RM30,000

Sekianlah artikel #PENIPUAN MAYA ~ Nenek terpedaya 'romance scam', rugi hampir RM30,000 kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel #PENIPUAN MAYA ~ Nenek terpedaya 'romance scam', rugi hampir RM30,000 dengan alamat link https://jagadlelembututama.blogspot.com/2017/02/penipuan-maya-nenek-terpedaya-romance.html
Loading...

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "#PENIPUAN MAYA ~ Nenek terpedaya 'romance scam', rugi hampir RM30,000"

Post a Comment